-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12668 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

گاهي از راديو و تلويزيون آهنگهايي پخش مي شود كه به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آيا بر من واجب است كه از گوش كردن به آنها خودداري نموده و ديگران را هم از آن منع كنم؟

اگر آنها را از نوع موسيقي لهوي مطرب و مناسب با مجالس لهو مي دانيد، جايز نيست به آنها گوش دهيد، ولي نهي ديگران از باب نهي از منكر منوط به اين است كه احراز نماييد كه آنان هم آهنگهاي مزبور را از نوع موسيقي حرام مي دانند.

بنابراين موسيقي كه به تشخيص مكلّف، لهو و مناسب با مجالس گناه است، بر او گوش دادن به آن حرام مي باشد. و اما صداهاي مشكوك محكوم به حليّت هستند و پخش از راديو و تلويزيون به تنهايي دليل شرعي بر مباح و حلال بودن آنها، محسوب نميشود.(1)

پرسشگر عزيز،مطالبي كه بيان شد در بُعد فقهي موسيقي بود كه انشاءا... مفيد واقع شده باشد. اما بهتر ديديم كه مقداري نيز در بُعد اخلاقي موسيقي برايتان مطالبي عرض نماييم.

امام خميني( به نقل از استاد خودشان آيت ا... شاه آبادي مي فرمودند كه : بيشتر از هر چه ، گوش كردن به تغنيّات سلب اراده و عزم از انسان مي كند.(2) (يعني بيشتر از همه، موسيقي لهوي و غنا اراده را از آدم مي گيرد.)

تغنيّات كه شامل غنا و موسيقي لهوي مي باشد طبق فرموده امام( اراده انسان را ضعيف و عزم را از انسان مي گيرد. عزم در تعريف اخلاق به معني نيرو و تصميمي كه انسان بواسطه آن، واجبات خود را انجام مي دهد، از معاصي و گناهان پرهيز مي كند و بواسطه همين عزم، آنچه كه از خطاها را مرتكب شده، را جبران مي نمايد.

بنابراين با توجه به نقشي كه اراده و عزم در سعادت دنيويو اخروي انسان دارد، انسان بايد كوشش نمايد تا اراده و عزم لازم را تحصيل نموده و از اموري كه مُضرِّ به اين احوال است پرهيز كند كه موسيقي لهوي و مطرب يكي از آنها است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع و مآخذ :

1. رساله اجوبة الاستفتائات آيت ا...سيد علي خامنه اي، ج2، ص23

2. شرح اربعين حديث، امام خميني(، ص8



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.